بیشترین جستجوی ایرانی ها در گوگل در خرداد ۱۴۰۱ چه بود؟
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۹۳۷۷
به گزارش قدس آنلاین، درحالی که هنوز هم سهم استانهایی همچون سیستان و بلوچستان (ضریب نفوذ پهنباند همراه: ۸۷.۰۴) در مقایسه با تهران (ضریب نفوذ پهنباند همراه: ۱۳۰.۷۵) و البرز (ضریب نفوذ پهنباند همراه: ۱۳۹.۵۶) در زمینه ضریب نفوذ اینترنت پهنباند قابل مقایسه نیست، بررسیهای اخیر نشان میدهد، این حواشی هستند که غالب استفاده کاربران ایرانی از اینترنت را به دست گرفتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دادههای گوگلترند (یکی از سرویسهای رایگان شرکت گوگل که میزان جستوجوی موضوعات مختلف را به تفکیک کشور و حتی شهر استخراج میکند) نشان میدهد که «متروپل آبادان»، «سریال یاغی»، «روز دختر»، «ولادت امام رضا(ع)»، «جومونگ»، «الهام چرخنده»، «توهین عنکبوت مقدس»، «یارانه خرداد»، «آبله میمون»، «سعید پورصمیمی»، «امتحانات خرداد» و «قرعهکشی خودرو»، بیشترین واژههای جستوجوشده در گوگل توسط ایرانیها در خردادماه ۱۴۰۱ بوده است.
از این رو، در این گزارش به بررسی جزئیات برخی از این جستوجوها که جزء موضوعات حاشیهساز حوزه هنر و فرهنگ نیز بودهاند، میپردازیم.
همراهی و انتظار برای «یاغی» از کجا آغاز شد؟
مجموعهای که گفته میشود شخصیت اول داستان آن، نوعی ادای دین به شخصیت رمان «داستان جاوید» اسماعیل فصیح است، این روزها علاوه بر اینکه اظهارنظرهای گوناگونی را در بر داشته، به یکی از ترندهای شبکههای اجتماعی تبدیل شده. «یاغی» به کارگردانی محمد کارت در سال ۱۴۰۰ تولید شده و این روزها از شبکۀ نمایش خانگی در حال پخش است.
این در حالی است که دادههای گوگلترند حاکی از آن است که محبوبیت کلیدواژه «سریال یاغی» در میان جستوجوهای ایرانیها در گوگل در فاصله ماه مه تا ژوئن به بیشترین میزان خود در ۹۰ روز اخیر رسیده است. با توجه به اینکه گوگلترند عدد ۱۰۰ را بهعنوان بالاترین امتیاز محبوبیت برای یک عبارت جستوجوشده در نظر میگیرد، جستوجوی «سریال یاغی» یکبار در روز ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) به ۱۰۰ و یکبار نیز در ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) به حوالی این میزان رسیده است.
بررسیها این میزان از محبوبیت را البته بیشتر معنادار میکند؛ براین اساس، روز ۲۶ خرداد، زمان انتشار قسمت پنجم این سریال و روز ۱۹ خرداد نیز زمان انتشار قسمت چهارم این سریال بوده است.
در عین حال، همین بررسیها میگوید که مخاطبان این سریال از قسمت چهارم به بعد توجه بیشتری به آن داشتهاند که این نیز خود ناشی از تاثیرات ترند شدن ویدیوهایی از این مجموعه در شبکههای اجتماعی، پس از انتشار قسمتهای آغازین است که بهگفته برخی مخاطبان، توجه آنها را به تماشای آن و انتظار برای قسمت پنجم جلب کرده است.
دیگر دادههای گوگلترند نیز آنچه را پیشتر نتیجه گرفته شد، تایید میکند؛ عبارات «ویدئو»، «سریال یاغی ویدئو»، «سریال یاغی قسمت چهارم» و «قسمت پنجم سریال یاغی»، جزء مرتبطترین درخواستها نسبت به جستوجوی این مجموعه هستند.
چگونه توجهها به «عنکبوت مقدس» جلب شد؟
در روزهای اخیر حضور یک فیلم در جشنواره کن نیز آغازگر حاشیههای دیگری در حوزه هنر و فرهنگ بود. فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی پس از رونمایی در جشنواره کن، بازتابهای مختلفی را به همراه داشت. داستان این فیلم برگرفته از ماجرای سعید حنایی و قتلهای زنجیرهای او در چند دهه قبل در مشهد است که پیشتر سوژه فیلم ابراهیم ایرجزاد نیز در فیلمی با نام «عنکبوت» شده بود.
پس از این، درحالی که حق پخش این فیلم به کمپانی امریکایی «UTOPIA» (یوتوپیا) رسید، سازمان سینمایی، وزارت ارشاد و برخی دیگر از نهادها و چهرههای سیاسی و فرهنگی نیز نسبت به این فیلم واکنشهایی نشان دادند و بعضا آن را محکوم کردند.
اما دادههای گوگلترند نشان میدهند که جستوجوی «توهین عنکبوت مقدس» در روز ۳۰ مه (۹ خرداد) به بیشترین میزان خود رسید؛ روزی که مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی تاکید کرد که سازندۀ فیلم «عنبکوت مقدس» بدون هرگونه مجوز و هماهنگی با مسئولین سینمایی کشور اقدام به تهیه و تولید فیلم خود در خارج از کشور و با سرمایه خارجی کرده است.
«عنکبوت مقدس توهین به ...»، «توهین به ...» و «توهین فیلم عنکبوت مقدس ...»، از جمله جستوجوهای مرتبط به عبارت یادشده بودهاند.
حاشیههایی برای گشتن بهدنبال سعید پورصمیمی و دیگران
جشنواره کن امسال، البته موجب ترند شدن نام چهرههای دیگری هم شد؛ «سعید پورصمیمی»، دیگر عبارت محبوب جستوجوشده در خرداد گذشته است.
نام این بازیگر در روز ۲۸ مه (۷ خرداد) بیشترین جستوجو در مدت اخیر را داشته است؛ درست وقتی که پس از حضور او در جشنواره فیلم کن امسال مطالبی از جانب کتایون ریاحی، دیگر بازیگر سینما، منتشر شد.
دیگر دادههای این ابزار گوگل هم سندی دیگر بر این مدعاست؛ عبارات «کتایون ریاحی»، «کتایون ریاحی سعید پورصمیمی»، «عکس سعید پورصمیمی»، «سعید پورصمیمی و کتایون ریاحی» و «پورصمیمی و کتایون ریاحی»، بیشترین جستوجوهای مرتبط به نام این بازیگر بودهاند.
افزونبر عباراتی که درمورد علت جستوجوی آنها گفته شد، «جومونگ» و «الهام چرخنده» نیز از دیگر جستوجوهای محبوب بودهاند که دادههای گوگلترند درباره این دو نشان میدهد که ویدیوی منتشرشده از الهام چرخنده، بازیگر، در حال خواندن سرود «سلام فرمانده» و نیز پخش و بارگزاری سریال «جومونگ» توسط شبکه تماشا عوامل ترند شدن این عبارات در موتور جستوجوی گوگل بودهاند.
منبع: ایسنا
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: گوگل جستجوی گوگل عنکبوت مقدس سریال یاغی سعید پورصمیمی کتایون ریاحی عنکبوت مقدس جست وجوهای سریال یاغی ضریب نفوذ بوده اند پهن باند جست وجوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۹۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته میطلبد
ما همین حالا هم درگیر بزرگترین جنگ فرهنگی تاریخ هستیم و نیروهای متخاصم خارجی با کینههای تمدنی به همراه ایادی داخلیشان خیز گرفتهاند تا در هر فرصت خاکریزی از فرهنگ ایران را ساقط یا تصرف کنند.
به گزارش ایسنا، علیاکبر عبدالعلیزاده در یادداشتی با این عنوان در روزنامه جام جم نوشت: برخی رخدادها فرصت بررسی موقعیتهای مخرب تکرار شونده و اصلاح آنها را تامین میکنند که سریال «حشاشین» از آن جمله است؛ سریالی در ظاهر تولید مصر اما در واقع روایتی صهیونیستی و مملو از تحریفات تاریخی از ظهور اسماعیلیه که در لایههای زیرین خود، جنبشهای شیعی را با فتنههای برساخته اسرائیلی همچون داعش در ذهن مخاطب تطبیق میدهد.
به طور کل آش این سریال در ضدیت با فرهنگ ایرانی آنچنان شور است که صدای تمام رسانههای داخلی با گرایشهای متفاوت را در آورد و همگی متفقالقول این سریال را اثری ضد ایرانی توصیف کردند.
با این مقدمه ذکر چند نکته ضروری است:
پلتفرمهای رسمی و مجوزدار داخلی همزمان با پخش سریال درماه مبارک وهمگام باپخش آن در مصر، اقدام به نمایش سریال کردند؛ اقدامی که با طمع جذب مخاطب و درآمد بیشتر صورت گرفت. بسیاری از پلتفرمها پس از اعلام رسمی ممنوعیت دیرهنگام، پخش حشاشین را از خروجی خود حذف کردند امابرخی برادامه این مسیر ودرسرپیچی از قانون اصرار واستمرار دارند.
اگر کسی اندکی تاریخ بداند و سریال را ببیند آشکارا متوجه خط ضد فرهنگ ایرانی و ضد شیعی و مخالفت آن با اصل اتحاد اسلامی میشود و حتما از خود میپرسد پس مدیران پلتفرمهای داخلی چطور به خود اجازه دادهاند فیلمی صد در صد تحریف شده از تاریخ کشورشان را منتشر کنند؟
پاسخ در این است که پخش فیلمها و سریالهای خارجی در گروه نظارت پسینی قرار میگیرد؛ در جهت کمک به پلتفرمها و برای اینکه در صف صدور مجوز نمانند مسئولیت نظارت پیشینی بر آثار خارجی به پلتفرمها تفویض شده و نهاد نظارتی پس از پخش اثر در سکوها و در قالب نظارت پسینی در صورت وجود تخلفات آنها را به پلتفرم مربوط تذکر میدهد. حالا برخی پلتفرمها بدون توجه به ضرورتهای اخلاقی، قانونی و فرهنگی از این فرصت به وجود آمده سوءاستفاده و هر اثر مخربی را به تشخیص ناصواب خود منتشر میکنند. این وضعیت مثل آن است که درهای قلعه تحت محاصره خودی را باز کنیم و علاوه بر آن به سربازان ارتش دشمن آب و غذا هم بدهیم و بعد مدعی دفاع آفندی و پدافندی هم باشیم.
یادمان نرود که ما همین حالا هم درگیر بزرگترین جنگ فرهنگی تاریخ هستیم و نیروهای متخاصم خارجی با کینههای تمدنی به همراه ایادی داخلیشان خیز گرفتهاند تا در هر فرصت خاکریزی از فرهنگ ایران را ساقط یا تصرف کنند. چندی پیش اسرائیل با استفاده از ایادی جریان نفوذ و خائنان داخلی در آن عملیات مضحکش برای دقت سنجی پدافند ایران چند ریزپرنده (کوادکوپتر) را پرواز داد که بلافاصله توسط پدافند ایران منهدم شد. آیا پخش سریال یا فیلمهای ضد ایرانی در پلتفرمهای داخلی حکم پرواز ریزپرندههای دشمن را ندارد؟ آیا پدافند فرهنگی نباید امکان انهدام آن را در لحظه داشته باشد؟
خطای پخش سریال حشاشین وتکرار موارد مشابه که در رسانهها بازتاب منفی داشتهاند نشان میدهد فرصت نظارت پسینی در اختیار پلتفرمها، نتیجه عکس داده و کار از انتشار فیلمها و سریالهای با موارد اخلاقی و فرهنگی به آثار ضد فرهنگی و ضد ایرانی رسیده و دیگر وقت آن است باتوسعه وتجهیز نظارت پیشینی ازنظر نیروی انسانی، امکانات فنی،هوش مصنوعی و...ومهمتر از آن اصلاح آییننامههای اجرایی،تمام آثار سینمایی، سریال، مستند و...خارجی پیش ازپخش موردارزیابی ونظارت قرارگیرند. همچنین لازم است اصرار به تکرار تخلف را با جرایم مالی و محرومیتهای معنادار مدیریت کنیم؛ درست براساس الگوهای جهانی.
انتهای پیام